JOCHEM VANGOOL - KUNSTENAAR IN DE SPOTLIGHT
Welkom bij Disney Lorcana Artist Spotlight! In deze exclusieve interviewserie duiken we in Disney Lorcana's vierde set, Ursula's Return , door de ogen van de getalenteerde artiesten achter de kaarten. Jochem Van Gool begint onze reis met de spotlights van de kunstenaar met zijn onverschrokken vertolking van Donald Duck - Musketeer Soldier , die klaar lijkt voor een spannend nieuw avontuur.
Zou je een Dreamborn- of Floodborn-personageglimmer kunnen beschrijven die je zou willen ontwerpen?
Jochem: Dat is een lastige! Er zijn zoveel geweldige karakters dat het heel moeilijk is om er één te bedenken. Misschien zou een alwetende Dr. Delbert Dopler van 'Treasure Planet' wel cool zijn!
Alle kennis hebben van het hele universum. Hij kan de kosmische energie gebruiken en alle galactische sterrenbeelden oproepen als zijn handlangers. Hij zou meerdere armen hebben en misschien een derde oog, omringd door kosmische energiestromen, en lange gedrapeerde sjaals en gewaden dragen over de outfit van een avonturier met gereedschap eraan vastgemaakt om de sterrenbeelden die om hem heen zweven te temmen. Omdat Jafar mijn favoriete Disney-schurk is, zou het geweldig zijn om ook een Dreamborn- of Floodborn-personageglimmer van hem te ontwerpen. Misschien als een almachtige geest/sultan/robot spreuken uitspreekt in zijn dubbele paar ogen terwijl hij het land om hem heen transformeert in een wervelende poel van eeuwige chaos met kwade slangen of cobra's die eruit ontspruiten.
Schurken of helden? Welke zijn leuker om te tekenen?
Jochem: Absoluut de schurken! Ze hebben meestal de meest dynamische/interessante ontwerpen. Hun proporties worden vaker gepusht. Ursula of Jafar of Clayton zien er bijvoorbeeld allemaal heel uniek uit. Waar de helden minder gespannen zijn.
De meeste helden hebben vergelijkbare lichaamstypes, zoals: Tarzan en Hercules, alle prinsen, alle prinsessen... Zelfs als de personages dieren zijn. Sher Khan versus Baghera of Ratigan versus Bernard. Het is gemakkelijk om te zien welke het interessantst zijn om naar te kijken. Het ontwerp maakt ze niet tot helden, maar hun acties wel. De beste helden zijn gewone karakters die iets buitengewoons doen. Helaas zien gewone karakters er niet fantastisch uit.
Wat is een favoriet detail dat je in een kaart hebt gestopt die je hebt ontworpen?
Jochem: In Shenzi 'Hyena Packmaster' uit set 3 heb ik twee hyenagezichten in de rook geplaatst die uit de geisers komt. De linker is meer frontaal en de rechter is meer in profiel. Ik heb er verschillende mensen op gewezen die het niet hadden opgemerkt.
Ze zijn behoorlijk vervormd om te passen bij een overtuigende smokey-look, dus misschien moeilijk te herkennen!
Als je het spel speelt, welke kaarten wil je dan graag in je deck hebben?
Jochem: Als kunstenaar vind ik het leuk om kaarten geïllustreerd te hebben door mijn favoriete artiesten, wat niet de beste aanpak is als je een wedstrijd wilt winnen! Het is ook gaaf om te spelen met kaarten die ik zelf heb geïllustreerd.
Er is altijd een klein vonkje als je een kaart trekt waar je zo hard aan hebt gewerkt om de kaart goed te krijgen. Het is een instant flashback naar de tijd dat je eraan werkte.
Ik speel ook graag kaarten met meerdere mogelijkheden. Ik vind het geweldig als de personages samenwerken zoals in de films.
Zoals Mickey en de bezems en Pongo of Predita met de puppy's.
Wat is jouw proces om een klassiek personage opnieuw te interpreteren?
Jochem: Eerst probeer ik in het hoofd van het personage te kruipen. Wat zou dit personage in deze situatie op die locatie doen met deze outfit of dit gereedschap? Ik ken de personages en hun persoonlijkheden uit de films.
Dus ik zou misschien een manier kunnen bedenken hoe ze dingen in specifieke situaties zouden doen. Als ik het personage niet ken, doe ik wat onderzoek. Met deze mentaliteit maak ik soms foto's van mezelf terwijl ik poseer zoals ik het personage zou tekenen. Anders zou ik meteen beginnen met schetsen totdat ik een tekening vind die eerlijk en natuurlijk aanvoelt voor dit personage. Vervolgens probeer ik zo dicht mogelijk bij het originele model te blijven, zodat er absoluut geen twijfel mogelijk is over welk personage ik tekende. Soms pas ik de stijl een beetje aan naar mijn persoonlijke smaak, in een poging een zo aantrekkelijk mogelijk resultaat te bereiken. Als er een nieuw kostuum of een andere wijziging aan het personage plaatsvindt, probeer ik dezelfde look te behouden als de originele film of franchise. Dit alles uiteraard in nauw overleg met de Ravensburger en Disney Art Directors.